اهم 5 تطبيقات يجب عليك تحميلها فورا – سكاي لايت

البوابه المصريه للاخبار التقنيه سكاي لايت التقني 


يوجد العديد من التطبيقات الشهيره ولكن لاتعرف الأهم والذي له اهميه علي هاتفك ولكن في هذه المقالة نشرح لكم اهم تطبيقات يجب أن تكون علي هاتفك 


تطبيق Who Touched My Phone

لما تلاحظ أن العديد من الأشخاص قد يحاولون التطفل والتقليب بالهاتف فيجب عليك تحميل هذا التطبيق

التطبيق هذا بيقوم بتسجيل كام شخص  حاول يفتح موبايلك ومعرفش .. او لو عرف يفتح موبايلك بيقدر انه يسجل في Report او تقرير بالتاريخ والساعه .. هو فتح انهي تطبيق بالظبط بالتاريخ والوقت والثانيه ..  كمان بياخدلك صوره ليه من خلال كاميرا السيلفي .

التطبيق بيشتغل في الخلفيه ومحدش بيقدر يعرف انه شغال وبيقدر يصور ويسجل من غير ما يعمل اي قلق للي بيحاول يتطفل  في موبايلك وبيخليه يفضل متطمن ويلعب براحته وفي الأخر انت اللي تقدر تشوف مين اللي عمل كده.

تطبيق Movavi Clips

لو في بعض الاحيان تريد أن  تعمل مونتاج بسيط  لفيديوهات من على هاتفك .. او تعمل مونتاج لـStory مثلًا ومش محتاجه انك تفتح الكمبيوتر او تستخدم برنامج معقد وصعب فأنصحك تستخدم Movavi Clips.

التطبيق ده عجبني جدًا الواجهة بتاعته عشان سهله .. ولو حتى عمرك ما عملت مونتاج قبل كدة .. بسهوله جدًا تقدر تفهم التطبيق بيشتغل ازاي.

إفتح التطبيق ودوس على زرار الـPlus الموجود تحت .. وإختار محتاج تعمل مونتاج لصور ولا فيديو .. وبعدها اختار الفيديوهات او الصور ودوس على زرار Start Editing.

هيقولك إختار الـAspect Ratio للفيديو يعني عايزه يكون الفيديو بالطول مثلًا عشان يناسب الـInstagram Story وهتلاقيه كاتبلك كده .. او عايزه مثلا زي فيديوهات اليوتيوب بالعرض .. اختار اللي يناسبك.


هتلاقي الفيديوهات مرصوصه ورا بعضها فالتايم لاين تحت واتعملها دمج اوتوماتيك .. وتقدر تقف على اي حته فالفيديو وتعمل Trim او قص وتكمل وتعمل Trim تاني .. وبعدها مثلًا عايز تمسح الفيديو ده بسهوله بتمسحه بإنك تشد لفوق او لتحت وهكذا.


تقدر تضيف صوت على الفيديو من خلال المكتبه المجانيه للتطبيق وتقدر تشيل صوت الفيديو الأصلي .. تقدر تعمل Rotation للفيديو براحتك .. تختار لون خلفية الفيديو، تعمل Transition بين الفيديوهات يعني التنقل يكون بشكل معين .. تقدر تسرع الفيديو او تبطأوه .. تقدر تضيف اللوجو بتاعك للفيديو او تكتب تيكست .. تقدر تعمل Filter للفيديو .. كل اللي قلت عليه ده في النسخه المجانيه.

النسخه المدفوعه هتخليك تقدر تشيل لوجو البرنامج من الفيديو وتقدر تعمل Voice Over يعني تسجل صوت تعليق على الفيديو وتضيف Stickers وحاجات تانيه كتير في النسخه المدفوعه .. بس انا شايف إن النسخه المجانيه ممتازه لو بتحتاج تعمل مونتاج بسيط لفيديوهات سريعه .. تقريباً ده اسهل تطبيق مونتاج استخدمته لحد دلوقتي.

البوابه المصريه للاخبار التقنيه سكاي لايت التقني


تطبيق SHAREit

الأنظمة المتوافقة: Android ،iOS.

عدد مرات التحميل: +1,000,000,000

التقييم: 4.2/5.

السعر: مجاني، يتضمّن إمكانية الشراء داخل التطبيق.

حجم التطبيق: 43 ميجابيكسل.

الفئة العمرية: فوق 4 سنوات.

يُعد تطبيق SHAREit أسرع أداة لتبادل الملفات بين كافة الأجهزة، حيث يتميز بعدة مميزات أهمها دعمه لنقل كافة أنواع الملفات، وأنّه يستطيع نقل الملفات بسرعة تزيد 200 مرة عن سرعة تقنية Bluetooth كما أنّه لا يحتاج إلى أي وصلات ولا يحتاج إلى اتصال بالإنترنت، كذلك فإنّ التطبيق يدعم النقل بين أنظمة Android و iOS و Windows Phone وكافة إصدارات Windows و Mac OS. يستخدم التطبيق أكثر من 300 مليون شخص حول العالم، ويُعد التطبيق الأول في متجر جوجل بلاي في 15 دولة. التطبيق مُتوفر مجانًا عبر متجر Google Play


 تطبيق iShredder 3

الأنظمة المتوافقة: Android.

عدد مرات التحميل: +500,000.

التقييم: 4.5/5.

السعر: مجاني، يتضمّن إمكانية الشراء داخل التطبيق.

حجم التطبيق: 7.4 ميجابيكسل.

الفئة العمرية: فوق 4 سنوات.

يُعطيك تطبيق iShredder Pro 3 القدرة على محو كافة بياناتك الخاصة مع ضمان عدم استرجاعها بأية تطبيقات أخرى، وذلك من خلال خطوات بسيطة، فقط قم بتشغيل التطبيق ومن ثم اختر خوارزمية المسح من عدة خوارزميات مُتاحة لديك، وبعد ذلك قم ببدأ عملية الحذف. التطبيق يحتوي على خمسة خوارزميات كما يُمكنه حذف كافة البيانات من على الذواكر الخارجية SSD بتقنيات مُتقدمة. التطبيق تتوفر منه ثلاث نسخ إحداها مجانية ويُمكن تحميله من خلال متجر Google Play.احصل عليه من google play


تطبيق Root Explorer

الأنظمة المتوافقة: Android ،iOS.

عدد مرات التحميل: +500,000.

التقييم: 4.3/5.

السعر: 2,99€ / شهر.

حجم التطبيق: 4.5 ميجابيكسل.

الفئة العمرية: فوق 17 عام.

تستطيع من خلال هذا التطبيق إدارة وتصفح الملفات وامتلاك كافة الصلاحيات عندما تستخدم الهاتف من خلال المستخدم صاحب كافة الصلاحيات. يتميز التطبيق بتضمنه للصفحات المُتعددة واتصاله ب Google Drive و Box و Dropbox، كما يدعم مُتصفح قواعد البيانات ومُعدل للنصوص، كما يُمكن من خلاله عمل واستخراج الملفات المضغوطة، ويدعم أيضًا الاختيارات المُتعددة. كذلك، يدعم التطبيق إرسال الملفات بطرق عدة وعرض صور مُصغرة لملفات الصور، وعمل إشارات مرجعية للعودة إلى أحد الملفات، وغيرها من المُميزات المُتعددة. التطبيق مجاني ويُمكن تحميله من خلال متجر Google Play.

0%
1 Comment
  1. gateio says

    The point of view of your article has taught me a lot, and I already know how to improve the paper on gate.oi, thank you. https://www.gate.io/signup/XwNAU

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy